Bränn mandlar, inte böcker!

Satt och slöskrollade på SVT:s nyhetssida då jag stannade till vid en rubrik och satte nästan juicen i halsen. Rubriken löd “Bibliotek bränner böcker” och handlade om att ett bibliotek i Backe i Strömsunds kommun som bränner de böcker som gallras ut från biblioteket. I just det här fallet, som orsakade att det hela uppmärksammades, handlade det om sparkrav vilkas konsekvens blev minskad biblioteksyta. I och med rensades många böcker ut och cirka 18-20 säckar sägs ha fört till en återvinningscentral för att brännas.
Som litteraturälskare anser jag att det är något av det värsta man kan göra; att bränna en bok. Vad som är värre är dock att dessa böcker brändes trots att det fanns folk som ville ta hand om dem och skänka dem vidare. För mig är det orimligt att förstå varför man skulle välja att bränna en massa böcker som kan tjäna ett mycket bättre syfte som att till exempel skänkas till någon som inte har råd med böcker eller säljas i en välgörenhetskampanj av något slag. Visst krävs det mycket arbete som kanske inte alltid finns till hands, men man kan ju åtminstone ge folk chansen att få engagera sig i sådana saker och ta tillvara på böckerna.
Det som är det mest horribla i det hela är att det med största sannolikhet inte bara är biblioteket i Backe som gör sig av med böcker på ett slösaktigt vis. Bibliotek i hela landet måste ständigt uppdatera sig med nya böcker och rensa ut gamla, så varför inte skapa ett bättre system för att ta hand om dessa böcker på bästa vis? Jag är alldeles övertygad om att någon kunnat komma på en alldeles utmärkt lösning som både gynnar samhället och bevarar böckerna. Men först och främst krävs det att vi ifrågasätter det här slöseriet så att vi uppmanar folk att tänka i de banorna!

About Ada

Jag är ännu en liten människa som har alldeles för stora tankar för att de ska få plats inom mig. Därmed följer jag strömmen och skaffar mig en blogg även jag. Eller gör ytterligare ett försök att upprätthålla en blogg kanske är mer korrekt. Primärt så vill jag se hur folk reagerar gentemot det jag skriver, om det är någonting som kan ha ett värde mer än det självuppfyllande syfte som skrivandet i sig har. View all posts by Ada

4 responses to “Bränn mandlar, inte böcker!

Leave a Reply

