Hjälp ungdomarna för en bättre framtid

Idag skrev reporter Sofia Bering en artikel på SVT Nyheter om ett väldigt viktigt ämne, nämligen ungdomars självskadebeteende. Enligt artikeln på SVT har cirka 35% av de 3.000 tillfrågade gymnasieeleverna någon gång testat på att skada sig själva. De senaste tio åren (2002-2012) har ungdomar i åldern 15-25 börjat skada sig själva mer och mer skriver Beata Jablonska på Folkhälsan. Det här är en ytterst oroväckande tendens och en av anledningarna till att jag ville engagera mig i Ung Pirat.
   Ung Pirat driver nämligen att man ska ta hand om den psykiska hälsan på samma vis som vi ser efter den fysiska hälsan med regelbundna läkar- och tandläkarbesök genom att “kalla regelbundet skolungdomar till kuratorsbesök eller motsvarande.” Det är väldigt viktigt att vi ser vikten i att ta hand om även den psykiska hälsan hos befolkningen, och att vi gör det innan det övergår till självskadebeteenden och självmordsförsök.
   Att man inte kan tvinga någon att regelbundet gå till kuratorn är tämligen rimligt, men vi bör ändå erbjuda dem möjligheten till att gå dit. Om alla får regelbundna kallelser blir det också mindre utsatthet för eleverna i skolan att gå till kuratorn. Man kanske inte vill visa att man mår dåligt för sina vänner, och då blir det med ens mycket lättare om alla ska gå. Då handlar det inte längre om att man är en udda individ som gör något som sticker ut från mängden, utan man följer bara de anvisningar man fått från skolan, precis som när alla i början av läsåret går till skolsköterskan.
   Dessutom kan det vara svårt för en individ som är i utvecklingsfasen i sitt liv att inse vad som är “normalt” gällande känslor. Personen i fråga kanske tror att just hens känslor inte är så viktiga eller att hen överdriver en situation eller känsla. (Därmed bör även klargöras att jag inte anser att något är för stort eller för litet för att vara av stor vikt om en person mår dåligt av det.) Då kan det vara bra om någon annan initierar till ett besök och personen får tala om det som tynger den då det ändå finns en tid avsatt för hen att tala. För ibland är det kanske bara att få tala lite som behövs, men ibland krävs fler åtgärder, och då är det bra att även det kan uppmärksammas i tid.

Genom att åtgärda problemen redan innan de uppstår kan vi förhoppningsvis slippa många omfattande situationer med folk som får det väldigt svårt psykiskt. Självklart kommer det inte att utrota problemet, men jag tror att det hade hjälpt många att våga ta det första stegen mot det liv som de vill leva. 

About Ada

Jag är ännu en liten människa som har alldeles för stora tankar för att de ska få plats inom mig. Därmed följer jag strömmen och skaffar mig en blogg även jag. Eller gör ytterligare ett försök att upprätthålla en blogg kanske är mer korrekt. Primärt så vill jag se hur folk reagerar gentemot det jag skriver, om det är någonting som kan ha ett värde mer än det självuppfyllande syfte som skrivandet i sig har. View all posts by Ada

Leave a Reply

