Övervakning som falsk trygghet

Tyvärr har det den senaste veckan varit lite dött här. Har haft fullt upp med skolan, framför allt med en uppsats om kameraövervakning är kompatibelt med de mänskliga rättigheterna. Var ett väldigt intressant arbete att genomföra, men det fick mig att fundera en del på vart samhället är på väg egentligen. 

Det är absurt att den nya tekniken ska användas mot medborgarna. Att övervaka alla konstant är att förmedla budskapet att det inte går att lite på någon och att alla bör behandlas som kriminella. Visst är det helt oacceptabelt att folk ska misshandla, vandalisera och stjäla, men det gör det inte rätt att övervaka alla individer lika lite som det är rättvist att en hel skolklass får kvarsittning för att ett par elever inte kunnat hålla tyst under lektionen. 
   Vi har alla rätt till privatliv, och att vi ska inges falsk trygghet i form av övervakningskameror känns som ett hånskratt rätt upp i ansiktet. Vi vet inte vem det är som faktiskt sitter och kollar på det som filmas, och det är inte alltid som kamerorna förhindrar att brotten begås. Därmed är kamerorna bara i viss mån ett förebyggande medel, men snarare är det ett medel för att kunna fång brottslingar efter att de begått ett brott. Bör man inte hellre lägga resurser på att finna en bättre lösning på hur man förebygger brotten? 

Jag har själv ingen bra lösning på det hela, men jag anser att man bör tänka efter väldigt noga innan man uppmuntrar kameraövervakning som lösning på diverse brott. Bara för att det kommit en lösning som folk accepterar för att få känna sig trygga innebär det inte att  man ska missbrukar detta och lansera detta som den ultimata lösningen. Man bör hela tiden främja en framåtanda och nytänkande, vilket inte alls sker i det här fallet. För att knyta ihop det hela vill jag säga att jag hoppas, för var människas integritets och säkerhets skull, att det kommer en bättre lösning än övervakning för att skapa trygghet i samhället. 

About Ada

Jag är ännu en liten människa som har alldeles för stora tankar för att de ska få plats inom mig. Därmed följer jag strömmen och skaffar mig en blogg även jag. Eller gör ytterligare ett försök att upprätthålla en blogg kanske är mer korrekt. Primärt så vill jag se hur folk reagerar gentemot det jag skriver, om det är någonting som kan ha ett värde mer än det självuppfyllande syfte som skrivandet i sig har. View all posts by Ada

Leave a Reply

