Det modernaste språket: programmering.

Ju längre tiden går desto mer utvecklas tekniken. Den blir en allt större del i vårt samhälle, och för den nya generation även en självklar del av vardagen. I skolan lär vi oss att använda vissa program som finns, men i väldigt begränsad utsträckning. Vi lär oss vårt språks uppbyggnad för att förstå det när vi tillämpar det, bör vi inte då även lära oss teknikens språk för att kunna förstå dess tillämpning?

John Naughton beskrev detta fenomen väldigt bra i en artikel i the Guardian:

We made the mistake of thinking that learning about computing is like learning to drive a car, and since a knowledge of internal combustion technology is not essential for becoming a proficient driver, it followed that an understanding of how computers work was not important for our children. The crowning apotheosis of this category mistake is a much-vaunted “qualification” called the European Computer Driving Licence.

Vi måste ge den nya generationen möjligheten till att förstå de språk som de talar. Utan att förstå vad det är vi använder oss av kan vi inte heller påvisa vad som skulle kunna förändras med det eller ens inse att vissa möjligheter över huvud taget existerar.

Det är dessutom en stor efterfrågan på jobb som kräver vissa tekniska färdigheter. De gamla industriarbetena dör långsamt ut och ersätts med andra arbetsområden, som exempelvis programmering.  Vi bör lära våra unga om teknikens grunder redan i grundskolan för att erhålla de bästa förutsättningarna för utveckling i samhället, samt för att minska den segregation som annars kan uppstå mellan människor då vissa förstår sig på tekniken och dess sätt att kommunicera medan andra inte begriper något av det. Det blir även ett moment som kan skapa oro om endast några få individer som genom sitt intresse för kodning lärt sig konceptet och därmed kan styra över de program och internettjänster som den stora massa brukar utan att de inser att det faktiskt är någon som kan styra över hur de olika programmen ska te sig.

I skolan lär vi oss om hur världen är uppbyggd genom naturkunskapslektionerna. Detta är för att vi bättre ska kunna förstå världen omkring oss. Därmed bör skolan även ge oss förutsättningarna för att förstå den nya tekniken som blir en större och större del av våra liv. Förståelse för omvärlden, även den världen som inte är AFK, bör vara en rättighet och en självklarhet inför framtiden.

Advertisements

About Ada

Jag är ännu en liten människa som har alldeles för stora tankar för att de ska få plats inom mig. Därmed följer jag strömmen och skaffar mig en blogg även jag. Eller gör ytterligare ett försök att upprätthålla en blogg kanske är mer korrekt. Primärt så vill jag se hur folk reagerar gentemot det jag skriver, om det är någonting som kan ha ett värde mer än det självuppfyllande syfte som skrivandet i sig har. View all posts by Ada

One response to “Det modernaste språket: programmering.

  • calandrella

    Utmärkt inlägg! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Bokstavligt talat.

    (Haha ordvitsar som bygger på språk.)

    (Haha meta.)

    (Haha den här parentesen är ännu mer meta (och särskilt denna, för den är en parentes inom en parentes – PARENTECPTION! 😀 .)

    (Nu räcker det med skoj. Vi fortsätter med kongress.)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: